اثرات نور خورشید بر پوست

همه ما در معرض نور خورشید و آفتاب قرار می گیریم. آفتاب گرفتن و گرمایی که از نور خورشید دریافت می کنیم حس خوشایندی است و برای تامین ویتامین D بدن نیز مفید است. بدن انسان به نور خورشید نیازمند است و از طریق آن می تواند بخشی از ویتامین های مورد نیاز خود مانند ویتامین D را تامین کند. نور خورشید منبع اصلی ویتامین  Dاست. این ویتامین به تامین کلسیم و فسفر در استخوان‌ها منجر می‌شود و از بروز پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن جلوگیری می کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه حداقل 10 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیریم و نورخورشید را از طریق پوست و کف دست‌ها جذب کنیم. در کنار فواید نور خورشید، اگر زیاد از حد در معرض آن قرار گیریم و  از پوست خود در برابر آن مراقبت نکنیم، نور خورشید می تواند اثرات جدی و مخربی بر روی پوست بگذارد. در این مقاله قصد داریم شما را با خطرات و آسیب هایی که نور خورشید می تواند بر روی پوست بگذارد آشنا کنیم. با آرامگ همراه باشید.

اثرات نور خورشید بر پوست

همه ما می خواهیم پوستی سالم، شفاف و شاداب داشته باشیم. برای این منظور لازم است که همواره مراقبت از پوست خود را در الویت قرار دهیم و از عواملی که می توانند آسیب جدی و مخربی به پوست وارد کنند دوری کنیم. یکی از عواملی که می تواند آسیب جدی به پوست بزند نور آفتاب است. نور آفتاب به دلیل داشتن اشعه ماورا بنفش که جدی ترین عامل آسیب به پوست بر اثر تابش نور آفتاب است، می تواند پوست را با خطرات جدی مواجه کند. تابش مکرر و طولانی مدت نور آفتاب بر پوست باعث ایجاد عوارضی جدی در آن می‌شود. قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب و اشعه آن باعث ایجاد چروک و لکه قهوه ای، خال، زگیل، ضایعات پوستی پیش سرطانی و سرطان در پوست می شود.

پیر شدن پوست

تابش نور آفتاب می تواند پوست شما را پیر کند. یکی از آسیب های نور خورشید و اشعه ماورا بنفش آن پیری پوست است. پیر شدن پوست بر اثر آفتاب به یکباره پدید نمی آید و در طی چندین سال اتفاق می افتد. آفتاب گرفتن های طولانی و بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار گرفتن می تواند پوست را درگیر عوارضی کند که در طی سالیان به پیری پوست بیانجامد.

 


همین حالا بخوانید: 10 گام موثر برای مراقبت از پوست


 

تیره شدن پوست

بر اثر تابش نور خورشید و نفوذ اشعه ماورا بنفش به پوست رنگ آن تیره می شود. وقتی اشعه ماورا بنفش براثر تابش نور خورشید به پوست نفوذ کند در پوست رنگدانه های ملانین بیشتری تولید می شود که این امر به تیرگی پوست می انجامد. هدف این رنگدانه جذب بیشتر و بهتر پرتوهای خورشید است که بتوانند از پوست محافظت کنند.

تغییرات در ضخامت پوست

بر اثر تابش نور آفتاب تغییراتی در بافت پوست بوجود می آید. نازک یا ضخیم شدن پوست تغییری است که بر اثر تابش زیاد نور خورشید و اشعه ماورا بنفش ایجاد می شود. اگر پوست ضخیم شود چین و چروک های ضخیمی در بخشهایی از پوست ایجاد می شود. پوست ضخیم در چین و چروک های زمخت پوست که بیشتر در پشت گردن است به وجود می آید. وقتی پوست ضخیم شده و چین و چروک در آن بوجود بیاید حالتی به نام سولار الاستوز به وجود می آید و در اثر آن بافت کشسانی پوست تخریب می شود و پیزی زودرس بوجود می آید. از انجا که اشعه ماورا بنفش پوست را نازک نیز می کند براثر این اتفاق چروکیدگی در پوست ایجاد شده و بر اثر کوچک‌ترین ضربه ای رگ‌های خونی که در معرض تابش نور آفتاب بوده اند پاره شده و خون‌مردگی را در زیر پوست بوجود می آورند.

ایجاد کک و مک

وقتی زیاد در برابر نور خورشید قرار گیرید پوست از خود در برابر نور خورشید محافظت می کند. پوست اولین سد بدن برای محافظت  بوده و از خود در برابر این نور محافظت می کند. برای این کار پوست رنگدانه های ملانین را آزاد می کند. ملانین به عنوان محافظ پوست عمل می کند. این ماده با جایگزین شدن در سطح میانی پوست از از نفوذ پرتوهای خورشید به لایه های عمقی پوست جلوگیری می کند. آفتاب می تواند تغییرات سریعی را در پوست بوجود آورد. بنابراین پوست شما در نتیجه واکنش دفاعی پوستتان کک و مکی می شود. این کک و مکها تخریب سلول تولید کننده ملانین را بر اثر تابش آفتاب نشان می دهند.

کک و مک

خال و زگیل و ضایعات پیش سرطانی

خال ها و زائده های پوستی نیز یکی از اثرات تابش مستقیم نور آفتاب بر رروی پوست است. اشعه ماورا بنفش نور خورشید می تواند در ایجاد خال های گوشتی و زائده های پوستی نقش داشته و مشکلی به نام کراتوزس اکتینیک یا ضایعات پیش سرطانی روی پوست بوجود آورد. این اتفاق از این نظر اهمیت دارد که بعدها می تواند به ضایعات سرطانی تبدیل شود.

لکه های سفید روی پوست

لکه های سفید روی پوست به چند دلیل ایجاد می شوند و ممکن است هر نقطه ای از بدن را در اندازه های گوناگون در بر گیرند. یکی از شایع ترین علت های ایجاد لکه های سفید روی پوست تابش نور خورشید و اشعه آن است. در نتیجه این تابش سلول های رنگدانه پوستی تخریب شده و لکه های سفیدی در پوست بدن ایجاد می شود.

سرطان پوست

ملانوما نام سرطان پوست است که می تواند بسیار خطرناک باشد. ملانوما به تومور با منشا سلول‌های ملانین‌دار گفته می شود. این تومور بدخیم یک تومور پوستی است که به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند. این سرطان می تواند براساس تابش نور خورشید نیز بوجود آید. خطر ملانوما با افزایش حضور در آفتاب و در معرض قرار گرفتن اشعه ماورا بنفش آن افزایش می یابد.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی