لزوم اندازه گیری فشار خون

وقتی نام فشار خون را می شنوید به چه چیزی فکر می کنید؟ این واژه چقدر در زندگی شما تکرار شده است؟ ممکن است تا به حال این نام اثر زیادی در زندگی شما نگذاشته باشد و یا تا به حال به آن توجهی نکرده باشید.  برخی ممکن است سال ها با آن درگیر باشند و از عوارض آن رنج ببرند.  مهم نیست چند ساله باشید و یا در چه جایگاه و یا رتبه اجتماعی قرار دارید اما نباید فراموش کنید که فشار خون به سلامت تمامی انسان ها مرتبط است. اما فشار خون چیست. چرا باید آن را مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهیم و راه های اندازه گیری و سنجش آن کدام است؟

اندازه گیری فشارخون

فشارخون چیست؟

فشار خون همانطور که از نام آن بر می آید، مربوط می شود به خونی که در بدن ما در جریان است. فشارخون یکی از علایم مهم حیاتی است. خونی که در بدن ما در جریان است، به دیواره رگ های ما فشار وارد می کند. میزان فشار وارد آمده نشان دهنده قدرت خون است. همچون موجی که در دریایی خروشان به رودخانه ها وارد می شود.

فشار خون در بخش های مختلف سیستم گردش خون بدن انسان متفاوت است. هر چه به قلب نزدیک تر شویم، این فشار وارد آمده که در اصطلاح فشارخون نامیده می شود، بیشتر و هر چه از قلب دورتر شویم این فشار کمتر می شود. بنابراین در بحث فشارخون قلب به عنوان نقطه ای کانونی و مهم تلقی می شود. اما چرا باید میزان فشار خون را بسنجیم و از آن آگاه باشیم؟

همانطور که گفتیم، فشار خون یکی از فاکتورهای مهم سلامتی ست. فشار خون بالا می تواند ما را دچار بیماری های فراوانی بکند و حتی ممکن است خطر مرگ داشته باشد. فشارخون نرمال در انسان در حال استراحت در محدوده ۱۰۰ الی ۱۴۰ میلی‌مترجیوه (سیستولیک) و ۶۰ الی ۹۰ مم/ج (دیاستولیک) قرار دارد. این میزان اندازه فشارخون طبیعی و نرمال انسان است. اما اگر فشار خون به شکلی پایدار بالاتر از ۱۴۰ سیستول و ۹۰ دیاستول قرار گیرد بیماری محسوب می شود.

علائم فشارخون بالا

فشارخون بالا یکی از امراض شناخته می شود و می تواند در زندگی روزمره اثر داشته باشد. جالب است بدانید که افزایش فشار خون به دو شکل صورت می گیرد که با نام های  فشار خون اولیه و فشارخون ثانویه شناخته می شوند. در فشار خون اولیه علت و زمان ایجاد فشار خون مشخص نمی باشد و به شکل اولیه ایجاد شده است. در فشار خون اولیه افراد ممکن است سال ها دارای این مشکل باشند اما از آن اطلاع و آگاهی نداشته باشند.

در فشارخون اولیه فرد با بروز علائمی مانند سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت به وجود این بیماری در خود پی می برد. اما در فشار خون ثانویه افزایش فشار در طی یک بیماری دیگری بوجود می آید و بیماری بوجود آمده را می توان به علت افزایش فشارخون در نظر گرفت. بیماری بوجود آمده و افزایش فشارخون به یکدیگر مربوط بوده و در صورت کنترل بیماری مورد نظر، فشار خون نیز کنترل می گردد.

اندازه گیری فشار خون

کنترل و سنجش میزان فشار خون مسئله ای پر اهمیت و حیاتی است. فشارخون بالا می تواند احتمال سکته مغزی را افزایش دهد. در برخی موارد بالا رفتن فشار خون سبب خونریزی مغزی شده است. سکته قلبی، نارسایی قلبی، بیماری مزمن کلیه و آنوریسم‌های شریانی از دیگر خطراتی هستند که با افزایش فشار خون ممکن است در افراد بوجود آیند. بالا بودن فشار خون را باید جدی گرفت چرا که می تواند خطرات جدی و مرگباری را به همراه داشته باشد .گفته شده که فشارخون بالا مهم‌ترین عامل خطر قابل پیشگیری در مرگ زودرس در جهان است.

جالب است بدانید نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون غیر نرمال خود با خبر می‌شوند. همچنین باید به این نکته اشاره داشت که درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون  بیماری خود را کنترل نمی‌کنند. اما برای آنکه به موقع از این بیماری باخبر شویم و مانع پیش آمدن بیماری و آسیب های دیگر آن شویم چه باید بکنیم؟

انواع فشارسنج

برای کنترل فشار خون و سنجش همیشگی آن می توان از دستگاه های سنجش فشار خون استفاده کرد. فشار سنج وسیله ای است که از آن برای سنجش و اندازه گیری فشار خون استفاده می کنند. از انواع فشار سنج می توان به سه نوع جیوه ای، عقربه ای و دیجیتال اشاره کرد.

 


برای اینکه بدانید برای خرید فشارسنج به چه مواردی باید توج کنید، مقاله “هفت ویژگی یک فشارسنج خوب” را بخوانید.


اندازه گیری فشار خون با فشارسنج جیوه ای

فشار سنج جیوه ای قدیمی ترین مدل از فشارسنج هاست و دقت آن از بقیه انواع فشارسنج ها بالاتر است. اما به دلیل وجود جیوه در آن که ماده ای سمی است استفاده از آن در دنیا رو به کاهش است. در فشارسنج جیوه ای یک ستون جیوه مانند دماسنج قرار دارد. این ستون میزان فشارخون را نشان می دهد.  برای اندازه گیری میزان فشار خون باید به اعدادی دقت شود که در دو سمت ستون جیوه ای قرار دارند. دقت بالای این فشارسنج و احتمال پایین خطای آن از ویژگی های مثبت آن و وجود جیوه و سختی کار کردن با آن برای عموم مردم، از ویژگی های منفی فشارسنج جیوه ای است.

اندازه گیری فشار خون با فشارسنج عقربه ای

فشار سنج عقربه ای نمونه ای دیگر از دستگاه های فشارسنج است. این فشارسنج وسیله‌ای است فنردار که با استفاده از فشار هوا عقربه‌ای را روی صفحه ی مدرّجی حرکت می‌دهد که هر درجه آن نشانگر یک میلیمتر جیوه است. از ویژگی های مثبت این فشار سنج می توان به قیمت مناسب و حمل آسان آن اشاره کرد.

اندازه گیری فشار خون فشارسنج دیجیتال

فشارسنج دیگری که به در سال های اخیر مورد استفاده زیادی قرار گرفته است، فشار سنج دیجیتال است. این فشار سنج به دو مدل مچی و بازویی تقسیم می شود. این نوع فشارسنج ها بیشتر مناسب منازل و افرادی است که امکان استفاده از دیگر فشار سنج ها را ندارند. فشارسنج های دیجیتال امکانات و قابلیت های فراوانی دارند و به طور همزمان می توانند برای دو یا سه کاربر استفاده شوند و داده های مربوط به هر یک را طبقه بندی کنند. نکته منفی در مورد این فشارسنج ها، دقت پایین تر آن ها نسبت به دیگر انواع فشارسنج می باشد. امروزه فشار سنج های دیجیتال یکی از قابل استفاده ترین و پرکاربردترین فشار سنج ها هستند که بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به موارد گفته شده سنجش فشار خون به طور مداوم می تواند از بسیاری از بیماری ها و نارسایی ها خصوصا در قلب و کلیه  جلوگیری کند. همچنین با کنترل فشار خون می توان از بروز خونریزی مغزی و سکته مغزی جلوگیری بعمل آورد. اگر به فکر سلامتی خود و نزدیکانتان هستید، سنجش فشار خون به طور مداوم را در دستور کار قرار دهید.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی