هشداری به نام خارش پوست

حتما برای شما هم پیش آمده است که پوست تان دچار خارش شود. گاهی این خارش گذراست و پس از چند ثانیه پایان می یابد. گاهی خارش ها شدیدتر می شوند و باعث رنجش و آزار شما شده و مانعی جدی در زندگی روزمرتان خواهند بود. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که به حدی از خارش ها اذیت شده باشید که بر اثر خارش زیاد نقطه یا نقاطی از بدنتان قرمزو یا زخم شده باشد. ممکن است این خارش ها در فصلی به سراغتان آمده باشد و یا بر اثر مصرف دارو به وجود امده باشد.

خارش پوست

خارش ها گاه می تواند در خواب و استراحت شبانه ما هم خلل جدی وارد کنند. اما آیا خارش ها امری عادی و گذرا هستند یا می توانند هشداری جدی باشند؟ خارش ها می توانند هشداری باشند برای آنکه بیشتر مراقب پوست خود باشیم و یا خبری درباره یک بیماری به  ما بدهند. چقدر باید خارش ها را جدی گرفت و چقدر به سلامت ما بستگی دارند؟ در این مقاله از آرامگ می گوییم که چرا باید خارش های پوستی را جدی بگیریم و به سادگی از کنار آنها نگذریم و چه چیز آنها را تشدید می کند و خبر از چه خواهند داد.

خارش پوست

هشدار خارش پوست

پوست به عنوان یکی از ارکان بدن که با سلامتی و زیبایی ما همراه بوده، همواره در سلامتی و زیبایی انسان ها دارای جایگاه مهمی بوده است. خارش پوست از رایج ترین اتفاق هایی است که ممکن است برای انسان اتفاق بیفتد. همچنین از جمله رایج ترین دلایل مراجعه به پزشکان پوست و مو است. گاهی خارش ها سطحی و گذرا هستند و پس از یک یا دوبار خارش دیگر از آنها خبری نیست. اما گاهی خارش ها به حدی زیاد می شوند که جای خارش زخم می شود و فرد دچار مشکل جدی می شود. اما خارش ها می توانند نشانه چه چیزی باشند و خبر از چه چیزی بدهند؟

دلیل خارش های پوستی

خارش ها به دلایل گوناگونی به وجود می آیند و علل مختلفی برای آنها وجود دارد. از حساسیتهای فصلی و آلرژی و اگزما تا بیماریهای خطرناکی همچون ایدز همه می توانند منشا خارش باشند. خشکی پوست یکی از دلایل اصلی خارش است. افراد دارای پوست خشک همواره از خارش در رنج هستند. به علاوه، خارش می تواند نشانه حساسیت پوست به ماده خاص باشد. برای مثال مواد شوینده در برخی افراد سبب خارش پوست می شوند. جالب است بدانید استفاده از تلفن همراه نیز می تواند سبب خارش پوست شود. برخی افراد پس از استفاده از تلفن همراه درگیر حساسیتی پوستی می شوند که به دلیل  نیکل موجود در سطح صفحه شماره‌گیر تلفن‌های همراه است. این نوع خارش بر اثر استفاده از جواهرات و یا بدلیجات هم می تواند اتفاق بیفتد.

خارش پوست در دوران بارداری

در دوران بارداری نیز خارش پوست اتفاق می افتد. این خارش ها به دلیل بزرگ شدن بخش هایی از بدن مانند پستان و شکم و هماهنگی دیگر نقاط بدن با آنها صورت می گیرد. همچنین حساسیت های ویژه دوران بارداری نیز می تواند یکی از دلایل آن باشد.  گاهی خارش می تواند به دلیل بیماری پوستی بوجود آید. بنابراین خارش ها گاهی نشانه ای هستند برای ابتلا به بیماری پوستی که بدن ما را درگیر کرده است. خارش پوست همچنین می تواند به علت بیماری های عمومی باشد.

خارش پوست علائم برخی بیماری ها است

برخی از بیماری های اعصاب و روان، هپاتیت c ، نارسایی کلیه، بیماری های انسدادی کبد، کم کاری یا پرکاری تیروئید و فقر آهن، پرخونی و برخی از سرطان ها به همراه ام اس و یا ایدز می تواند دلیل خارش های پوستی باشند. در موارد معدودی دیابت نیز سبب خارش در افراد می شود. هر چند که تمام بیماران دیابت این مسئله را گزارش نکرده اند. بنابراین گاهی خارش ها می تواند دلیلی جدی داشته باشند که توجه و اقدامات جدی را در پی آن می طلبد. گاهی خارش را باید به عنوان هشداری جدی تلقی کرد. هشداری جدی که باید با اقدامات پزشکی و مراجعه به پزشکان متخصص همراه باشد . اما چه چیزی بر خارش ها اثر می گذارد ؟

خارش پوست طبیعی نیست

گاهی برخی موارد می تواند خارش شما را تشدید کند و بر روی آنها اثر بگذارد . استرس یکی از این عوامل است. استرس می تواند بر ایجاد خارش پوست در افراد مختلف اثر بگذارد و سبب تشدید آن شود. اضطراب و ترس نیز می تواند خارش را تشدید کند. اما مسئله ای که نقش پررنگی در تشدید و اثر گذاری بر روی خارش دارد، گرما است. گرما از رایجترین دلیل تشدید خارش است. پوشیدن برخی لباسها مانند لباس پشمی و حمام داغ هم می تواند سبب خارش شود. جالب است بدانید که خارش بیشتر شب ها سراغ انسان می آید و اگر شدید باشد می تواند مانع خواب شبانه شود. اما کدام نقاط در بدن انسان بیشتر درگیر خارش می شوند؟

نقاط مختلفی از بدن انسان می توانند دچار خارش شوند. گاهی نقاطی دچار خارشی گذرا می شوند که به چشم نمی آیند. اما گاهی نقاطی بیشتر و پر تکرارتر درگیر این مسئله می شوند. گوش و سوراخ بینی از نقاطی هستند که بیشترین موارد خارش را تجربه می کنند. از دیگر نقاطی که خارش در آنها به فراوانی گزارش شده است اطراف مقعد و ناحیه تناسلی انسان است. اما برای آنکه کمتر با خارش مواجه شویم چه باید بکنیم؟

کمبود آب بدن باعث خارش پوستی می شود

پوست خشک همیشه سبب خارش می شود. علت خشکی پوست می تواند کمبود آب بدن باشد. بنابراین نوشیدن آب می تواند مانع از خشکی پوست شود. همچنین مرطوب کردن پوست با کرمهای مرطوب کننده می تواند مانع از خشکی پوست شود. برای افرادی که به دلیل خشکی پوست دچار خارش هستند استفاده از مرطوب کننده ها و صابونهای مناسب پوست خشک می تواند به رفع و کم شدن خارش ها کمک کند.

اگر دچار خارش پوستی شدید هستید، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با شناسایی علت خارش ها سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. پزشکان با تجویز داروهایی و یا کرم های دارویی براساس منشا خارش ها به برطرف کردن آن کمک خواهند کرد. دوری از گرما و حمام داغ نیز می تواند از اقداماتی باشد که بدن را دچار خارش نکند. خارش با هر دلیلی که باشد می تواند پیامی باشد برای ما که به سلامت پوست خود توجه بیشتری داشته باشیم و هرگز توجه به سلامت پوست را فراموش نکنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی