هفت ویژگی یک فشارسنج خوب

فشارسنج ابزاری برای سنجش فشار خون است. سنجش فشار خون به این دلیل اهمیت بالایی دارد که ارتباط مستقیمی با سلامت داشته و می تواند بر روی عملکرد بدن ما اثر گذار باشد. فشارخون یکی از علایم مهم و حیاتی است و در بخش های مختلف سیستم گردش خون بدن انسان متفاوت است. هر چه به قلب نزدیک ترمی شویم، این فشار وارد آمده که در اصطلاح فشارخون نامیده می شود، بیشتر و هر چه از قلب دورتر شویم این فشار کمتر می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با هفت ویژگی یک فشارسنج خوب آشنا کنیم.

فشار خون چیست ؟

قلب به عنوان نقطه ای کانونی و مهم در ارتباط با فشارخون تلقی می شود. فشار خون بالا خطرناک بوده و می تواند خطر مرگ در پی داشته باشد. فشار بالا بر روی عروق مغز باعث ایجاد سکته مغزی می گردد و باعث کاهش عملکرد در کلیه ها می شود. فشار بالا همچنین برروی قلب اثر کرده و سبب تسریع در ایجاد گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی خواهد شد. در برخی موارد بالا رفتن فشار خون سبب خونریزی مغزی شده است. سکته قلبی، نارسایی قلبی، بیماری مزمن کلیه و آنوریسم‌های شریانی از دیگر خطراتی هستند که با افزایش فشار خون در افراد بوجود می آیند.

دستگاه فشارسنج خوب

با توجه به خطراتی که بالا بودن میزان فشارخون می تواند برای انسان داشته باشد و با توجه به اهمیت فراوان آن اطلاع از میزان فشارخون اهمیتی دو چندان می یابد. برای سنجش فشارخون از فشار سنج استفاده می شود. این دستگاه با سنجش میزان فشارخون می تواند راهنمای خوبی برای حفظ سلامتی انسان باشد. دستگاه های فشارخون به سه دسته جیوه ای، عقربه ای و دیجیتال تقسیم می شوند. اما یک فشار سنج مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در ادامه این مطلب به بررسی پارامترهای مهم دستگاه فشارسنج می پردازیم.

فشارسنج خوب

کیفیت

کیفیت یک فشار سنج بخش مهمی از یک دستگاه فشارسنج مناسب را تشکیل می دهد. کیفیت بالا و مناسب در فشار سنج از این نظر اهمیت فراوانی دارد که ارتباط مستقیمی با میزان دقت و ماندگاری آن دارد؛ یعنی دو فاکتوری که برای افرادی که قصد خرید و استفاده از یک فشارسنج را دارند مهم است. اگر قصد خرید فشارسنج جیوه ای را دارید باید به کیفیت بدنه و ساخت آن توجه کنید. همچنین در خرید فشارسنج دیجیتال و عقربه ای نیز باید این موارد را به خاطر داشته باشید و از برندهای معتبر محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

کاف فشارسنج خوب

هر سه فشارسنج جیوه ای، عقربه ای و دیجیتال دارای یک پمپ، یک کاف و یک نمایشگر هستند که در هر کدام از انواع فشارسنج ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از نکات مهم از نظر ساختاری اندازه کاف فشارسنج است. اندازه کاف دستگاه بسیار مهم است.  ممکن است پیشرفته ترین و مناسبترین دستگاه را داشته باشید اما به دلیل آنکه سایز کاف این دستگاه مناسب نیست نتوانید از آن استفاده کنید. در فشارسنج‌های بازویی کاف استاندارد بین 22 تا 42 سانتی متر است. اما گاهی سایزهای 22 تا 32 و سایز 32 تا 42  نیز مشاهده می شود. برای اطمینان از مناسب بودن فشارسنج و کاف آن قبل از خرید به اندازه گیری بازوی خود بپردازید.


همین حالا بخوانید: فشارخونت را بسنج


دقت بالا

یک فشار سنج مناسب باید از دقت بالایی برخوردار باشد. دقیق بودن سنجش فشارخون می تواند برای سلامتی شما بسیار مهم و حیاتی باشد. در این مورد فشار سنج جیوه ای از دقت بسیار بالایی برخوردار است و احتمال خطای آن نزدیک به صفر است. فشارسنج عقربه ای نیز از دقت بالایی برخوردار است. هر چند که استفاده از آن برای مصارف خانگی ممکن است سخت باشد اما همچنان در مکانهای تخصصی و بیمارستانها به علت دقت بالا همچنان مورد استفاده است.

جیوه موجود در فشارسنج های جیوه ای باعث شده است که استفاده آن در سال های اخیر رو به کاهش گذارد. هر چند که همچنان استانداردترین وسیله برای سنجش فشار خون شناخته می شود. فشارسنج های بازویی دیجیتال نیز از نظر دقت گزینه مناسبی هستند و برای مصارف خانگی نیز قابل استفاده هستند. هر چند که برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند به خاطر اطمینان از اندازه گیری دقیق فشارسنج جیوه ای و یا عقربه ای توصیه می شود.

حافظه

حافظه یکی از ویژگی های یک فشار سنج خوب  است که تنها در فشارسنج های دیجیتال قرار دارد. حافظه یکی از نقاط قوت یک فشارسنج محسوب می شود. حافظه فشارسنج باعث می شود شما هر زمان که از دستگاه استفاده کردید و فشارخون خود را اندازه گیری کردید، میزان فشارخون شما در زمان های مختلف در حافظه ذخیره شود و شما بتوانید نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین ذخیره اندازه گیری ها در برخی فشارسنج های دیجیتال برای 2 یا 3 کاربر مختلف امکان پذیر بوده و برای مواقعی که چند نفر در خانه نیاز به فشارسنج دارند، مناسب است.


چه فشارسنجی مناسب است؟ راهنمای کامل خرید فشارسنج دیجیتالی


استفاده آسان

زمانی که صحبت از استفاده راحت و آسان از یک فشارسنج به میان می آید، باید به این نکته توجه داشت که این سهولت در استفاده برای چه فرد و چه مکانی مورد نظر است. اگر نیاز به استفاده از یک فشارسنج خوب برای استفاده در منزل را دارید، طبیعتا فشارسنج های دیجیتال می توانند گزینه ای مناسب از نظر راحتی و سهولت در استفاده باشند. اما برای مکان های تخصصی و کلینیک ها در مجموع دیگر فشارسنج ها گزینه های مناسب تری هستند.

 تشخیص ضربان قلب و تشخیص آریتمی

میزان ضربان قلب با اندازه گیری تعداد تپش های قلب در یک دقیقه مشخص می شود. این میزان که شاخصی برای سنجش میزان سلامت بدن است، اطلاعات ضروری و مهمی در مورد وضعیت کلی فیزیکی یک شخص را نشان می دهد. اگر میزان ضربان قلب از حد نرمال بیشتر یا کمتر باشد، نشان دهنده این است که مشکلاتی در وضعیت سلامت شما وجود دارد که باید آن را جدی بگیرید. همچنین کژآهنگی یا آریتمی قلبی به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب نیز نکته مهم و با اهمیتی است که برای سلامتی انسان باید جدی گرفته شود چرا که اثری جدی بر روی سلامت دارد.

سنجش ضربان قلب گزینه ای است که در فشار سنج های عقربه ای و جیوه ای وجود ندارد. اما این گزینه در اغلب فشارسنج های دیجیتال موجود است. علاوه بر آن در برخی از فشارسنج های دیجیتال سنجش آریتمی قلب نیز وجود داشته و قابل استفاده است. بنابراین اگر نیاز به سنجش ضربان قلب و آریتمی وجود داشت، می توانید از فشار سنجی با چنین قابلیت هایی استفاده کنید. این ویژگی برای افرادی که کهولت سن دارند و یا دارای ناراحتی قلبی هستند گزینه ای مناسب است.

حمل آسان

اگر نیاز به استفاده از فشارسنجی دارید که براحتی قابل جابجایی بوده و بتوانید آن را حمل کرده و در هر مکانی از آن استفاده کنید، باید به شما بگوییم که فشارسنج های جیوه ای و یا عقربه ای به دلیل وزن و ساختارشان نمی توانند گزینه ای مناسب باشند. حمل و نقل و جابجایی فشارسنج های دیجیتال فوق العاده آسان و راحت بوده و شما براحتی می توانید در هر مکانی که می خواهید میزان فشار خون خود را بسنجید. همچنین با توجه به منبع تغذیه فشارسنج های دیجیتال که برق و یا باتری است امکان جابجایی و استفاده از آن در مکان های مختلف بسیار ساده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی