پنج راه حل عملی برای مقابله با استرس

همه در طول زندگی تنش و استرس را تجربه می کنند. یک اتفاق غیر منتظره و یا یک رویداد مهم صرفنظر از خوشایند بودن یا نبودن آن ممکن است در انسان ایجاد استرس کند. استرس در حد طبیعی و بخودی خود منفی نیست. اما اگر شدت و تداوم آن از حالت عادی خارج شود، می تواند آسیب های زیادی بر بدن و روح و روان افراد وارد کند. استرس می تواند اثرات مخربی بر بدن و پوست بگذارد و یکی از عوامل پیری باشد.  برای کنترل استرس می توان راهکارهایی مفید و موثر را به کار گرفت. در ادامه پنج راه عملی و کاربردی  برای مقابله با استرس و رفع قطعی آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

مقابله با استرس

استرس و اثرات آن

استرس نوعی فشار روانی است که با ایجاد تنش در انسان شناخته می شود. هر نیرو، عامل و یا محرکی که در انسان ایجاد تنش کند محرکی استرس زا است و سبب ایجاد تنش و استرس می شود. این تنش و فشار روانی در طول زندگی در همه انسان ها اتفاق می افتد اما حالت و دلیل آن در افراد مختلف متفاوت است. درس، کار، ازدواج، طلاق و روبرو شدن با موقعیت های جدید در برخی افراد ایجاد استرس می کند. در برخی دیگر نیز چنین اتفاقاتی تنش ایجاد نمی کند و ممکن است آنها در موقعیت های دیگری استرس را تجربه کنند.

مقابله با استرس در بدن

تنش پس از روبرو شدن با محرک استرس زا در انسان پیدا می شود. استرس بدن را در حالت آماده باش و زنگ خطر قرار می دهد. بنابراین استرس در حالت متعادل خود می تواند عامل پیش برنده نیز باشد. فردی را تصور کنید که شب امتحان دچار استرس شده است. این استرس ممکن است منجر به گذاشتن زمان برای درس خواندن و در نهایت کسب نمره مناسب در امتحان شود. بنابراین ایجاد استرس به عنوان عاملی مخرب عمل نکرده است و اثری مثبت داشته است. اما اگر استرس در مواجهه با محرک ها به گونه ای باشد که از کنترل فرد خارج شده و فشار زیادی را به فرد وارد کند، آن زمان باید آن را کنترل کرد و از شدت آن کاست.

دلایل استرس چیست ؟

رویدادهای مختلفی می توانند در زندگی سبب تنش شوند. این رویدادها تنها اتفاق های منفی را شامل نمی شوند. بلکه برخی از اتفاق های شادی آور نیز می تواند در افراد ایجاد استرس کند. همچنین راضی نگه داشتن دیگران نیز از عواملی است که سبب استرس در افراد مختلف می شود. در استرس بدن در حالت هیجان قرار می گیرد. این هیجان می تواند براثر رویدادی منفی یا مثبت باشد. اما واکنش بدن در برابر هر محرک واکنشی یکسان است.

واکنش بدن به استرس

بدن نسبت به محرک ها واکنش و فرایندی یکسان را طی می کند. بنابراین افراد احساساتی را تجربه می کنند که تقریبا در همه یکسان است. این احساسات طیفی از بی حوصلگی تا خشم و التهاب پوست راشامل می شود. خشم و پرخاشگری، بی خوابی، خشکی دهان، عرق کردن، تکرار ادرار، بی حوصلگی و بی خوابی، تغییر تنفس، لرزش بدن، اختلالات گوارشی، آسیب به پوست و از دست دادن تمرکز از نمونه هایی است که افراد در مواجهه با استرس آن را تجربه می کنند.

گاهی افراد با استرس و یا شرایط استرس زا سازگار می شوند و می توانند با موقعیت پیش آمده کنار بیایند. این سازگاری به عوامل متعددی بستگی دارد . عوامل شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی در کنار تجربیات فرد از عواملی هستند که به سازگاری افراد با استرس کمک می کنند. اما افرادی که نمی توانند با استرس سازگاری پیدا کنند، این فشار و هیجان آسیب جدی به بدن آنها وارد خواهد کرد. بنابراین کنترل و رفع استرس در این مواقع برای سلامت افراد ضروری به نظر می رسد. چرا که این استرس پس از مدتی می تواند به توانایی افراد در انجام امور روزانه هم آسیب وارد کند و زندگی آنها را دچار اخلال کند.

پنج راه قطعی برای رفع استرس

یکی از عواملی که به جلوگیری و یا کاهش و رفع استرس کمک می کند، تغییر نگرش و تمرکز بر افکار مثبت است. با تغییر نگرش نسبت به موضوعات و داشتن افکاری مثبت نسبت به رویداد و یا محرک مورد نظر، می توان تا حد زیادی استرس را کاهش داد. تغییر نگاه و نگرش و افکار مثبت با تمرین و تکرار حاصل می شود و جملات تاکیدی مثبت و یا جملات آرامش بخش به آن کمک می کند.

همانطور که گفتیم استرس سبب تغییراتی در بدن شما می شود. یکی از این تغییرات تند شدن ضربان قلب و تنفس است. بنابراین برای کنترل استرس می توانید نفس عمیق و آرام بکشید. چند نفس عمیق در آرامش می تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش داده و یا رفع کند.

استرس براثر یک محرک استرس زا اتفاق می افتد. بنابراین کاری که می توان برای دوری از استرس و کنترل آن کرد این است که تا حد امکان از محرک استرس زا دور شد. فاصله گرفتن از محرک استرس زا و رفع عامل ایجاد استرس می تواند گامی موثر برای رسیدن به آرامش شما باشد.

ورزش در مقابله با استرس

یکی از کارهایی که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی استرس داشته باشد، ورزش است. ورزش و تحرک سبب می شود که بدن شما برای مقابله با استرس و اثرات آن آماده باشد. عملکرد بدن انسان به گونه ای است که تحت فشار استرس نیاز به تحرک دارد. بنابراین ورزش می تواند برای غلبه بر استرس و کاستن از فشار آن از موثرترین اقدامات باشد. پیاده روی، یوگا، دویدن و سایر ورزش ها می توانند از استرس انسان کاسته و بدن انسان را برای مقابله احتمالی با آن در وضعیتی مناسب قرار دهند.

تاثیر موسیقی برای مقابله با استرس

موسیقی گوش دهید تا استرس شما برطرف شود. برای رسیدن به آرامش و غلبه بر استرس جادوی موسیقی را فراموش نکنید. موسیقی با اثراتی که بر روی مغز می گذارد و ایجاد هیجانات خوشایند و مثبت می تواند راه حل خوبی برای غلبه بر استرس و فشار روانی باشد. موسیقی می تواند شما به آرامش موردنظرتان برساند و از فشار استرس بکاهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی