آیا وحشت فراموشی به پایان می رسد؟

آلزایمر بیماری است که وحشت فراموشی را به ما یادآور می شود. اما این بیماری چیست و چه اثراتی می تواند بر زندگی ما بگذارد؟ راه های پیشگیری از آن چیست؟ چگونه می توان با این بیماری مقابله کرد؟ آیا برای آن درمانی هست؟ بیماری آلزایمر که بیشتر همراه با افزایش سن به سراغ انسان ها می آید، یکی از تاریک ترین و تلخ ترین تجریبات انسانی است. تا پیش از تحقیقات و یافته های جدید دانشمندان، این بیماری درمان ناپذیر شناخته می شد؛ اما اکنون خبر از درمان همیشگی این بیماری به گوش می رسد. اما آیا وحشت فراموشی برای همیشه به پایان می رسد؟ با آرامگ همراه باشید تا پاسخ این پرسش را دریابید.

وحشت فراموشی

آیا وحشت فراموشی به پایان می رسد؟

آلزایمر یا بیماری فراموشی به تدریج توانایی های ذهنی بیمار را از بین می برد. این بیماری یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که اولین بار روانپزشکی آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال ۱۹۰۶ میلادی آن را معرفی کرد. براساس آخرین آمارها پنج درصد از جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا بوده و از این میان ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند. آلزایمر یکی از شکل های زوال عقل است. این بیماری به تدریج آغاز شده و آرام آرام گسترش می یابد.

از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات در حافظه کوتاه مدت مقدمه ای برای ایجاد این بیماری است. عدم تشخیص زمان و گوشه گیری و از دست دادن قدرت تکلم از دیگر نشانه های این بیماری محسوب می شود. این علائم در نهایت فرد را به افسردگی و انزوا می کشاند. در بیماری آلزایمر مرگ معمولا بر اثر بیماری تنفسی پنج تا ده سال پس از بیماری اتفاق می افتد. هر چند که علایم این بیماری بسیار زودتر در فرد نمایان خواهد شد. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند. پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد. اما چگونه می توان از این بیماری و علایم آن جلوگیری کرد؟

تا جایی که می دانیم منشا بیماری آلزایمر مشخص نیست. اما با تغییرات متعددی که در مغز بیمار رخ می دهد مغز کوچک می شود و سلول های مغزی از بین می روند و به جای آنها اشکال خاصی به نام پلاک های پیری در مغز جایگزین می شوند. همانطور که منشا ایجاد بیماری آلزایمر مشخص نیست، راه پیشگری قطعی از آن هم وجود ندارد. اما پزشکان چند راه را برای پیشگیری از این بیماری مفید و موثر دانسته اند.

کتاب راه مقابله با فراموشی

کتاب خوان ها و افرادی که مدام مشغول مطالعه و خواندن شعر و رمان هستند، احتمالا دچار آلزایمر نمی شوند. این کار برای آنها همچون ورزشی فکری است و به فعالیت مغز آنها کمک شایانی می کند. همچنین حل جدول و یا هر بازی فکری دیگر از نکاتی است که بر روی آن تاکید شده و می تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید و موثر باشد.

ورزش تقریبا برای تمام بیماری ها مفید واقع می شود. اما جالب است بدانید که ورزش و فعالیت بدنی در جلوگیری از آلزایمر هم می تواند مفید واقع شود. با ورزش حتی روزی نیم ساعت، اما به طور مداوم و مستمر، مغز خود را در وضعیت سالمی قرار خواهید داد. همینطور پیاده روی و فعالیتهای جسمانی می تواند باعث پیشگیری خطر ابتلا به آلزایمر باشد.

همه ما درباره نوشیدن آب و مایعات نکات مهمی را شنیده و خوانده ایم. اینکه نوشیدن آب می تواند چه اثر مهمی بر روی سلامتی بدن و داشتن پوستی زیبا بگذارد. اما آب به پیشگیری از بیماری آلزایمر نیز کمک می کند. نوشیدن آب بر سلامت مغز اثر می گذارد و کارایی و کارکرد آن را بهبود می بخشد. کم آبی مهمترین دلیل برای از بین رفتن حافظه است. مصرف آب زیاد و دوری از هر نوع نوشیدنی الکی می تواند برای پیشگیری از آلزایمر موثر باشد.

ارتباط آلزایمر با مغز

آلزایمر با مغز شما و حافظه تان در ارتباط مستقیم است و دشمن حافظه محسوب می شود. برای تقویت مغز و رساندن مواد کافی برای بهبود عملکرد مغز، باید غذای مناسب آن را تامین کنید. مشخص شده است که مصرف ماهی به توانایی مغز و محافظت از بخش خاکستری آن کمک می کند. پس ماهی غذای مغز است و مصرف مداوم هفته ای آن با توجه به اثری که بر روی حافظه می گذارد، برای پیشگیری از آلزایمر ضروری به نظر می رسد.

اجتماعی باشید تا آلزایمر نگیرید. جالب است بدانید که اجتماعی و معاشرتی بودن و داشتن ارتباطات با دوستان و شرکت در فعالیت های اجتماعی، باعث پیشگیری از آلزایمر می شود. ارتباطات اجتماعی با جوان نگه داشتن مغز ما سبب می شوند که آلزایمر به سراغمان نیاید. در مقابل انزوا خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.

جلوگیری از آلزایمر

برای جلوگیری از آلزایمر و ابتلا به آن به یاد داشته باشید این مهم است که چه چیزی مصرف می کنید. تغذیه سالم و داروهایی که گاهی ممکن است مصرف کنید در سلامت مغر شما اثر دارند. بدون تجویز پزشک نباید دارویی مصرف کرد زیرا اثرات آن در بلند مدت می تواند باعث تخریب حافظه و مغز شود. همچنین یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی و کاهو در پیشگیری از بیماری آلزایمر نقش چشمگیری دارند.

موسیقی یکی دیگر از مواردی است که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. ساخت موزیک و یا کار کردن بر روی دستگاه های موسیقی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت مغز و حافظه داشته باشد. موسیقی همواره مغز را فعال نگه می دارد و نوعی تمرین قوی برای سلامت آن است.

وحشت فراموشی

با وجود تمام مواردی که گفته شد اما همچنان آلزایمر وحشت فراموشی به وجود می آورد. وحشتی که بنظر می رسد راه گریزی از آن نیست. خبر خوب اینکه چندی پیش دانشمندان مطرح کردند که به دارویی دست یافته اند که اثرات بیماری آلزایمر را تا حد زیادی کاهش می دهد. این تحقیق در نشریه Brain Research مطرح شد و پروفسور کریستوفر هولچر، سرپرست این پژوهش اعلام کرده است که این داروی جدید می تواند بهترین گزینه برای درمان اختلالات مزمن عصبی مانند آلزایمر باشد.

این دارو ابتدا بر روی موش هایی آزمایش شد که علایم بیماری آلزایمر را داشتند. پس از استفاده از این دارو عملکرد آن ها بهبود یافته و بخشی از حافظه و عملکرد آنها بهبودی چشمگیر داشته است. اعلام این خبر با استقبال زیادی روبرو شد و خبر خوبی برای افراد و خانواده هایی است که به نوعی با این بیماری رودر رو هستند. گام نهایی برای قطعیت یافتن نسبت به درمان آلزایمر آزمایش این دارو بر روی انسان ها و سپس اعلام تحقیق و نتیجه آن است. دارویی که می تواند به وحشت فراموشی پایان دهد. اما آیا این دارو با موفقیت آزمایش خواهد شد و وحشت فراموشی به پایان می رسد؟

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی