جادوی موسیقی موتزارت بر آفرینش

موسیقی موتزارت پدیده ای که همواره از اثرات گوناگون آن سخن گفته شده است و جایگاه همیشگی آن در زندگی انسان ها، گیاهان و حیوانات مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته است. اما اثرات و جادوی موسیقی موتزارت بر انسان ها گیاهان و حیوانات چیست؟ آیا این موسیقی دارای تاثیرات مثبتی بر روی انسانها، گیاهان و حیوانات خواهد بود؟ و در نهایت جایگاه موتزارت در این میان تا کجا خواهد بود؟

جادوی موسیقی موتزارت بر موجودات زنده

جادوی موسیقی موتزارت

سالهاست که محققان و دانشمندان در رشته های گوناگون در مورد اثرات موسیقی بر روی روان انسان و تاثیرات مختلف آن در زمینه های مختلف صحبت کرده اند. این مباحث در نهایت به موسیقی درمانی رسیده و امروزه اثرات موسیقی بر روان انسان ها و اثرات درمانی آن بر کسی پوشیده نیست. برای بررسی اثرات موسیقی بر انسان و دیگر جانداران بهترین گزینه موسیقی موتزارت است.

این موسیقیدان اتریشی و آثار تاثیرگذارش همواره محل بحث درباره اثرات مفید موسیقی بر انسان و یا دیگر موجودات بوده است.
بررسی اثر موسیقی بر روی گیاهان از سال 1970 شروع شد. در این مطالعات انواع موسیقی ها با هدف بررسی نتایج آنها برای گیاهان پخش شد. گیاهان به موسیقی های مختلف واکنش های گوناگونی نشان دادند. در نتیجه این تحقیقات برخی موسیقی ها برای گیاهان مناسب و برخی دیگر نامناسب شناخته شدند. مثلا موسیقی های آرام دارای تاثیرات مثبتی بر روی گیاهان بوده و سبب رشد آنها شده اند اما موسیقی های خشن مانند سبک راک سبب ریزش برگ ها در گیاهان شده و گیاهان واکنش مثبتی به آنها نشان نداده اند.

رشد گیاهان با موسیقی موتزارت

تحقیقات صورت گرفته نشان داده که موسیقی موتزارت سبب رشد بیشتر و بهتردر گیاهان می شود. همچنین ثابت شده است که موسیقی موتزارات باعث افزایش هوشمندی در انسان ها و بهبود سلامت آنها نیز می شود. از طرفی، گزارشاتی این اثرات را رد کرده اند و یا آن را موقتی دانسته اند. یک شرکت در آلمان ادعا می کند که موسیقی موتزارت را باید برای تصفیه فاضلاب هم استفاده کرد. اثرات شگفت اور موسیقی موتزارت به همینجا ختم نمی شود. جالب است بدانید که اصطلاح علمی تاثیر موتزارت سالهاست که توسط دانشمندان ابداع شده است. این اصطلاح اثر موسیقی موتزارت را بر روی هوش مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد. نتایج نشان می دهد که دانشجویان پس از گوش دادن به موسیقی موتزارت نمرات بهتری در آزمون بهره هوشی می گیرند که البته در تحقیقات بعدی این تاثیرات موقتی دانسته شده است.

تاثیر جادوی موسیقی موتزارت بر حیوانات

براساس گزارشی از رسانه اسپانیایی به نام ایی آی موندو گوش دادن موتزارت در میزان تولید شیر در یک دامداری موثر بوده است. این گزارش بیان می کند که گاوها پس از شنیدن موسیقی موتزارت عملکرد بهتری در تولید شیر داشته و شیر بیشتری تولید کرده اند. همچنین گفته شده که شیر آنها در مقایسه با دیگر شیرهای تولید شده طعم بهتری نیز داشته است. گزارش های دیگری از سراسر دنیا بیان می کنند که پخش موسیقی موتزارت برای گاوها به امری رایج تبدیل شده و بسیاری از دامداران در کشورهای مختلف برای بهبود عملکرد گاوهایشان موسیقی موتزارت پخش می کنند. براساس این گزارش ها گاوها علاقه بسیار زیادی به موسیقی موتزارت دارند!

موسیقی موتزارت آرامش بخش کودکان

آزمایش های بسیاری بر موسیقی موتزارت و تاثیرات آن بر روی کودکان و نوزادان نیز انجام شده و تمام این مطالعات تقریبا اثر گذاری موسیقی موتزارت را بر روی کودکان و نوزادان تایید کرده اند. طبق تحقیقاتی اثر موسیقی موتزارت بر روی نوزادان نارس مورد بررسی قرار گرفته و نتایج نشان داده اند که موسیقی موتزارت اثر مناسبی در افزایش وزن نوزادان نارس داشته است همچنین موسیقی موتزارات به آرامش نوزادان و کودکان کمک شایانی کرده است.

تحقیقات موسیقی موتزارت

در مطالعاتی دیگر، پخش موسیقی بر روی موش ها در آزمایشگاهی نشان داده است که موش ها نیز به موسیقی موتزارت واکنش مثبتی نشان می دهند. موش هایی که موسیقی موتزارت را گوش داده اند در حرکت بین مارپیچ ها عملکرد بهتری داشته و بهتر راه خود را پیدا می کنند. هر چند گفته شده این اثرات مربوط به لذت و هیجان و اثرات آن روی مغز است اما نمی توان اثر گذاری موسیقی موتزارت را در این رویداد نایدده گرفت.

موسیقی موتزارت بر آفرینش

بررسی موسیقی موتزارت و اثرات آن همچنان ادامه دارد. اکنون می توان با جمع بندی موارد گفته شده و تحقیقات مختلف به این نتیجه رسید که موسیقی موتزارت دارای اثرات مثبتی روی کودکان و بزرگسالان، گیاهان و حیوانات است. افزایش آرامش، کاهش فشارخون، عملکرد بهتر هوش، تصمیم گیری و بهبود رشد و عملکرد در گیاهان و حیوانات از جمله نتایجی هستند که حتی اگر موقتی باشند، تاثیر موتزارت را برانسانها و دیگر موجودات نشان می دهند.

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی