لیمو و خواص آن برای پوست و مو

میوه ها و سبزیجات سرشار از فواید و خواص هستند. خواص گیاهان و میوه ها به حدی است که می توان گفت برخی از آنها برای انسان خاصیت معجزه آسا دارند. گیاهان و میوه ها در عین حال در دسترس بوده و می توانند به سادگی مورد استفاده افراد مختلف قرار گیرند. هر چند که انسان ها کمتر به آنها توجه کرده و از خواص و ویژگی های آنها غفلت می کنند، اما باید یادآور شد که استفاده مداوم از سبزیجان و میوه ها بسیار سودمند بوده و اثر جدی بر روی سلامتی دارد. یکی از این میوه ها که در زمینه های بسیاری برای سلامت انسان سودمند بوده و کاربرد دارد، لیمو است. لیمو میوه است که برای آشپزی و مصارف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. لیمو از مرکباتی است که از آب آن بسیارمورد استفاده قراغر می گیرد. این میوه معطر و خوشبو در اواخر پاییز و اوایل زمستان آبدارتر شده و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. لیمو دارای ماده ای به نام اسید سیتریک است که طعم آن را ترش کرده است. لیمو در گذشته و در طب سنتی در در درمان روماتیسم، نقرس، نفخ، یرقان، چاقی، سرماخوردگی، التهاب، آفتاب سوختگی، مالاریا و خون‌ریزی بینی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار گرفته است لیمو امروزه کاربرد بسیاری در رفع سرماخوردگی دارد. این میوه همچنین به شکل موضعی برای رفع التهاب مخاط دهان و زبان، آفت و شکننده شدن ناخن‌ها نیز موثر بوده و قابل استفاده است. خواص لیمو برای سلامتی فراوان است اما ویژگی های این میوه برای پوست و مو شما را شگفت زده خواهد کرد. با هم نگاهی به خواص  لیمو برای پوست و مو خواهیم انداخت.

خواص لیمو

لیمو میوه ای سرشار از ویتامین های مختلف است و در بسیاری از زمینه های سلامت و زیبایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. لیمو دارای ویتامین ث فراوانی است. همچنین کلسیم، فولا، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و شکر، کربوهیدرات، فیبر غذایی، چربی و پروتئین و دیگر ویتامین ها در لیمو وجود دارد. مصرف ویتامین ث سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در سلامت انسان موثر است. این ویتامین همچنین آنتی اکسیدان بوده و می تواند با قرار گرفتن در جریان خون اثر شیمیایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی کرده و ایمنی بدن را تضمین کند. ویتامین ث موجود در لیمو همچنین برای سلامت  دهان و لثه ها نیز کاربردی می باشد. همچنین خواص اسیدی لیمو تمام ذراتی که به دندان هایتان چسبیده اند را حذف کرده و پاک می کند و به سفیدی و درخشش دندانهایتان کمک خواهد کرد. لیمو با دارا بودن ویتامین ث می تواند بسیار برای پوست انسان مفید باشد. ویتامین ث موجود در لیمو ازپوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. ویتامین ث موچود در لیمو  کلاژن سازی را نیز در پوست شما موجب می شود و سبب شفافیت و جوانی و درخشندگی پوست شما می شود. لیمو با مرطوب کردن پوست شما به لطافت و زیبایی آن کمک چشمگیری می کند.  بنابراین لیمو خواص زیاد و مهمی برای پوست دارد که آن را به میوه ای مهم و مفید برای سلامت و زیبایی پوست تبدیل کرده است.


همین حالا بخوانید: انار معجزه سرخ برای پوست


خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی که در لیمو قرار دارد در نتیجه برای جوانسازی پوست می تواند کارایی بالا و موثری داشته باشد. لیمو می تواند به عنوان یک جوانساز به ضد پیری پوست عمل کند. محافظت از برابر پوست در برابر باکتری ها و عفونت ها پوست شما را از چین و چروک ها و پیری محافظت کرده و برای جوان ماندن پوست بسیار مهم است. ویتامین ث موجود در لیمو به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کند. این رادیکال های آزاد باعث پیری و بیماری در پوست می شوند.

خواص لیمو برای پوست

آب لیمو می تواند برای از بین بردن لک های صورت مورد استفاده قرار گیرد و به از بین بردن لک های صورت کمک شایانی کند. آب لیمو خاصیت آنتی بیوتیکی نیز دارد. این خاصیت باعث می شود بدن شما با باکتری ها مقابله کرده و آنها را دفع کند. این خاصیت مناسب پوست نیز هست و مانع از رشد باکتری ها بر روی پوست شده و به درمان آکنه و جوش بر روی پوست کمک می کند.  لیمو برای برطف کردن پف زیر چشم نیز مفید بوده و قابل استفاده است. لیمو با کلاژن سازی می تواند تیرگی و کبودی زیر چشم نیز کمک کند.

لیمو می تواند برای آفتاب سوختگی و در معرض زیاد آفتاب قرار گرفتن نیز مفید بوده و اثرات آن را از بین ببرد. ترکیب آب لیمو ترش با دیگر مواد آفتاب سوختگی را رفع کرده و به بازسازی پوست کمک می کند.  لیمو با خواص فراوانی که دارد می تواند سلول های مرده پوست را زنده کرده و از بین ببرد. به همین دلیل نیز برای رفع سیاهی زانوو شانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای دیگر لیمو برای پوست یا صورت رفع تبخال است. لیمو با دارا بودن خاصیت ضد ویروسی می تواند به از بین بردن ویروس تبخال کمک کند. در نتیجه می تواند راهکاری مفید برای از بین رفتن تبخال باشد. لیمو همچنین به رشد و کیفیت ناخن ها کمک می کند.

جالب است بدانید که یکی از عناصر اصلی به کار رفته در شامپوهای ضدشوره لیمو است. خاصیت اسید سیتریک و ضدقارچی موجود در لیمو می تواند برای رفع شوره های سر مفید باشد. لیمو همچنین به برطرف شده چربی مو نیز کمک می کند. لیمو نه تنها شوره سر و ریزش مو را متوقف می کند بلکه باعث جلوگیری از سفید شدن زودرس موها نیز می شود. خواص لیمو برای پوست به حدی است که می تواند مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و مشکلات مو مانند طاسی و ریزش مو را درمان کند. اما باید توجه کنید که لیمو ماده ای اسیدی ست و pH پایینی دارد. به همین دلیل استفاده از آن به عنوان ماسک صورت باید با احتیاط و با دستور پزشک صورت بگیرد تا باعث بر هم زدن pH پوست نشود.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی