هیالورونیک اسید و خواص آن برای پوست

پوست یکی از ارکان اصلی در زیبایی بشمار می رود و برای داشتن چهره ای دلنشین و زیبا باید همواره به سلامت پوست صورت خود اهمیت ویژه ای دهیم، در این میان برای نگهداری و مراقبت از پوست صورت ابزار و موادی که بتواند مواد مغذی و ترمیم کننده پوست را تامین کند بسیار می باشد، در این مقاله قصد داریم تا شما را با ماده هیالورونیک اسید و خواص آن برای مرقبت از پوست آشنا سازیم.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید چیست

هیالورونیک ماده ای ست که به طور طبیعی در پوست انسان وجود دارد و فاصله بین فیبر های الاستین و کلاژن را پر می کند. نقش هیالورونیک اسید انتقال مواد مغذی از خون به سلول های زنده پوست، آبرسانی به پوست و حذف ترکیبات مضر و مخرب از پوست می باشد.

خاصیت آبرسانی هیالورونیک اسید ناشی از ظرفیت فوق العاده بالای مولکول های آن در پیوند با مولکول های آب است. هیالورونیک در پوست مانند یک اسفنج مولکول های آب را جذب می کند. برای مثال ۱ گرم هیالورونیک اسید با ۶ لیتر آب واکنش می دهد. این خاصیت هیالورونیک باعث حفظ رطوبت پوست و شادابی و شفافیت آن می شود. هیالورونیک اسید موجود در بدن به مرور زمان و با افزایش سن کاهش پیدا می کند و این مسئله یکی از دلایل پیری پوست و کاهش الاستیسیته آن است که منجر به ایجاد چین و چروک می شود.

هیالورونیک اسید

تاثیر هیالورونیک اسید در بدن

هیالورونیک اسیدی که در بدن انسان ها تولید می شود با هیالورونیک اسیدهای موجود در بدن حیوانات یکسان است. به همین دلیل برای تولید محصولات حاوی این ماده اسیدی می توان از منابع حیوانی آن استفاده کرد بدون اینکه واکنش های آلرژی زا ایجاد شود.

کرم های هیالورونیک اسید در آبرسانی پوست تاثیر چندانی ندارند؛ زیرا مولکول های هیالورونیک اسید بزرگ هستند و از روی سطح پوست نمی توانند وارد لایه های زیرین آن شوند. به همین دلیل این ماده را باید با روش هایی نظیر مزوتراپی و میکرونیدلینگ وارد پوست کرد.

هیالورونیک اسید در کدام نواحی مورد استفاده قرار می گیرد؟

این ماده در هر قسمت از پوست که نیاز به تقویت بافت، رفع چین و چروک ها و اسکار ها باشد قابل استفاده است. معمولا در موارد زیر از این ماده اسیدی استفاده می کنند:

  • در ناحیه صورت و گردن برای بهبود بافت و شفاف شدن پوست و رفع چروک های سطحی دور چشم و دهان
  • رفع آکنه اسکار ها
  • جای زخم ناشی از سوختگی و سانحه تصادف
  • چروک های ریز دست

تزریق هیالورونیک اسیدی با روش مزوتراپی

مزوتراپی با هیالورونیک اسید یک روش غیر جراحی موثر برای بهبود بافت پوست است که اسکار و چین و چروک ها را در صورت و گردن از بین می برد. در این روش، قسمت مورد نظر ابتدا با کرم یا ژل ضد عفونی شده و سپس با پماد بی حسی بی حس می شود. سپس هیالورونیک اسید به وسیله سوزن مخصوص مزوتراپی وارد لایه دوم پوست که شامل پوست، چربی و بافت رابط است، می شود.

برای اثربخشی مزوتراپی با هیالورونیک اسید، باید حداقل ۳ جلسه تکرار شود. هر چند که نتایج از بعد از جلسه اول قابل مشاهده هستند.

پس از اولین جلسه، فرد پوستی شاداب تر و جوان تر خواهد داشت و چروک ها کمتر شده و اسکار ها صاف تر می شوند. فاصله بین دوره های درمان بسته به وضعیت و کیفیت پوست، سن، جنسیت، محل زندگی تغییر می کند و معمولا بین ۳ تا ۴ هفته بین هر دوره فاصله است. در طول درمان با هیالورونیک اسید، به بیماران توصیه می شود که مصرف آب را افزایش دهند و از کشیدن سیگار خودداری کنند.

عوارض جانبی هیالورونیک اسیدها

همانطور که گفتیم، هیالورونیک اسید ماده ای ست که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. به همین علت عوارض جانبی ناشی از تزریق هیالورونیک اسید بسیار نادر می باشند. عوارضی که ممکن است بیمار تجربه کند عبارتند از درد در هنگام تزریق و کبودی که در هر روش تزریقی ممکن است اتفاق بیفتند و در مدت کوتاهی از بین می روند.  

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی