حقایقی درباره تابلو مونالیزا

مشهور ترین و معروفترین نقاشی جهان و یا اسرار آمیز ترین آن، تابلو مونالیزا را هر گونه توصیف کنید باید بدانیم که خیره شدن به تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی تجربه ای شگفت انگیز است. وقتی به این اثر درخشان که آن را معروفترین نقاشی پرتره نیز می خوانند نگاه کنیم و در چشمانش خیره شویم انگار او نیز به ما خیره شده و می خندد. مونالیزا در عین حال که خندان است اما چشمانی غمگین دارد و این ویژگی بر ابهام و زیبایی این اثر افزوده است. این نقاشی به واسطه لبخند مشهورش در سراسر جهان طرفداران فراوانی دارد. مونالیزا را لبخند ژوکوند نیز می خوانند. مونالیزا  پرتره بانوی جوانی به نام لیزا دل جوکوندو از اعضای خانواده جدردیانی، خاندانی سرشناس در توسکانی ایتالیا بوده است. این نقاشی اثر نقاش و مخترع بزرگ ایتالیایی لئوناردو داوینچی است. لئوناردو داوینچی این اثر را با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار نقاشی کرد. او این اثر را براساس سفارشی بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ خلق کرد. گفته شده او پس از چهار سال تأخیر نقاشی را ناتمام رها کرد؛ که چنین رفتارهایی در او بسیار شایع بوده است. این رفتار او را نتیجه کمال جویی، تجربه گرایی ناآرام و کنجکاوی بلندپروازانه او دانسته اند. او به مدت سه سال پس از اینکه به فرانسه نقل مکان کرد تا مدت کوتاهی قبل از مرگش در سال ۱۵۱۹ بر روی تابلوی مونا لیزا کار کرد به تا آن را به پایان رساند. داوینچی بسیار این اثر را دوست داشت. تابلو مونالیزا اکنون در اختیار دولت فرانسه است و در موزه مشهور لوور نگهداری می شود. اما چرا باید این اثر را از دریچه علمی نگاه کرد؟ با ما همراه باشید تا با حقایق علمی این اثر آشنا شوید.

تابلو مونالیزا

لئوناردو دواوینچی دانشمندی یگانه

لئوناردو دا وینچی  دانشمند بزرگ دوره رنسانس بود. او نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس و مخترعی برجسته بود. از اختراعات او می توان از اولین طراحی هواپیما و لباس غواصی و زیر دریایی جنگی نام برد. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است و کیلومترشمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرده است. داوینچی به عنوان نابغه ای رنسانسی همچنین آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده نیز فعال بوده است. بر عکس تصور عموم او نقاش پرکاری نبوده است اما بیشتر شهرت او بخاطر خلق تابلو مشهور مونالیزا و شام آخر بوده است. او مردی دانشمند بود که ردپای علم را در تمامی کارها و اختراعاتش می توان جستجو کرد. شاید یکی از دلایل منحصربفرد بودن و شهرت مونالیزا مسائل علمی به کار رفته در این اثر باشد.

چرا مونالیزا شگفت انگیز است؟ 

در تابلوی مونالیزا نوعی ابهام وجود دارد. گفته شده این ابهام نتیجه علاقه داوینچی به سایه روشن کاری است. داوینچی چهره را درون یک هرم قرار داد و سه لکه بزرگ روشنایی در اثر بوجود آورد‌. ترکیب بندی صحیح، رنگ پردازی مناسب، تأکید بر عنصر انسانی، تصویر سه بعدی و نمایی علمی از سایه روشن کاری از ویژگی‌های این اثر است؛ که باعث زیبایی آن شده‌است. بخشی از زیبایی این اثر به علاقه علمی لئوناردو داوینچی به ماهیت نور و سایه باز می گردد. با توجه به هوش بالای داوینچی برخی این نظریه را مطرح می کنند که ابهامات و اسرار این تابلو با هدف سردرگم کردن بیننده یا شیفتن وی و مجاز ساختنش به تفسیر آزادانه این شخصیت ایجاد شده است.

تابلو مونالیزا به شکل ذوزنقه ترسیم شده است

ترسیم تابلومونالیزا به صورت ذوزنقه از تکنیک هایی است که سبب خیره شدن چشم بیننده به لبخند مرموز موجود در اثر شده است. در این اثر دستان مونالیزا، به صورتی آرام در پایین تصویر نقش شده و در نتیجه توجه چندانی را به خود جلب نمی کند. وقتی به لبخند مونالیزا خیره می شویم تقریبا حواسمان به دست ها و بقیه تابلو منحرف نمی شود. این روش یکی از بهترین روش ها برای طراحی پرتره بوده است که داوینچی از آن بهره برده است.

مونالیزا چه احساسی را نشان می دهد

چندی پیش دانشمندان با بهره گیری از نرم‌افزاری رایانه‌ای تابلو مونالیزا را مورد بررسی قرار دادند. پس از این بررسی نتایج جالبی بدست آمد. آنها احساس مونالیزا را براساس حالت ابروها، لب‌ها و گونه‌های وی بررسی و منتشر کردند. براساس این تحلیل ، مونالیزا ۸۳ درصد خوشحال، ۹ درصد منزجر، ۶ درصدوحشت زده و ۲ درصد خشمگین است. این چهره توامان چندین نوع احساس را در خود نشان داده و یا به مخاطب القا می کند.

 مونالیزا زن است یا مرد

گفته شده است چهره مونالیزا نوعی ابهام در زمنیه جنسیت  دارد. آنگونه که بین زن و مرد در نوسان بوده و نرینگی و مادینگی را توامان نشان می دهد. علت این امر آن است که برخی کارشناسان چهره مونالیزا و استخوان بندی آن را مردانه می دانند تا زنانه و برخی از آنها تا آنجا پیش رفته اند که مونالیزا را مردی با روحیات زنانه دانسته اند. می توان اینطور بیان کرد که برای داوینچی مونالیزا ترکیبی از زن و مرد بوده است.

 آیا زیر نقاشی مونالیزا نگاره دیگری قرار دارد؟

دانشمندی پس از سال ها تحقیق و مطالعه نتایج شگفت انگیزی را درباره نقاشی مونالیزا بیان کرد. این دانشمند فرانسوی که پاسکال کوته نام دارد با استفاده از تکنیک روش تقویت لایه که توسط او ابداع شده نقاشی‌ را با دوربین چند طیفی 240 مگاپیکسلی که خودش اختراع کرده بود بررسی کرد. او در این بررسی از طول موجهای نورماورابنفش تا مادون قرمز استفاده کرد. پاسکال کوته گفت نگاره دیگری در زیر نقاشی مونالیزا پنهان شده است . او این نگاره را چهره واقعی مونالیزا دانست. چهره ای که برای ۵۰۰ سال از نگاه هنردوستان پنهان مانده و نامشخص بوده است.

پاسکال کوته

تشخیص بیماری تیروئید در مونالیزا

برخی از پزشکان با توجه به چهره و رنگ شخصیت مونالیزا احتمال داشتن بیماری در او را مطرح کرده اند. پزشکان با توجه به پوست زردو نازک، موهای کم پشت و ابروهای بسیار کم پشت بیماری تیروئید را در مونالیزا تشخیص داده اند. آنها همچنین به ویژگی های دیگری در این اثر مانند برآمدگی قابل توجه بین بینی و گوشه داخلی چشم، ورم و برآمدگی روی گردن گوشه سمت راست که می تواند شروع گواتر باشد و یک برجستگی واضح کنار انگشت نشانه که می تواند نشان دهنده غده چربی باشد اشاره داشته اند. پزشکان در مقاله ای که منتشر کرده اند این ادعا را مطرح کرده اند که تمامی این علائم می تواند ناشی از اختلال در کارکرد تیروئید باشد. آنها همچنین در توضیح لبخند مرموز مونالیزا این ادعا را مطرح کرده اند که این خنده نیز می توانند براساس تیروئید شکل گرفته باشد. علت آن هم این نکته است که مشکلات تیروئید احتمال افسردگی را افزایش می دهد و ماهیچه های صورت پف کرده و ضعیف می شود و در نتیجه  انسان نمی تواند به درستی لبخند بزند.

مثلث طلایی در تابلو مونالیزا نشان چیست

مثلثی طلایی در نقاشی مونالیزا وجود دارد. این مثلت منجر به این نظریه شده است که در این اثر قرینگی کاملی وجود دارد. با وصل کردن نقاط طلایی این نقاشی به یکدیگر یک جام ساخته می شود. گفته می‌شود این جام همان جام مقدس مسیحیان است. دن براون نویسنده برجسته در کتاب پرفروش کد داوینچی به این نظریه پرداخته است.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Araderma instagram      araderma telegram      araderma aparat

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی